RC Elétrico - o fórum de automodelismo elétrico!

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MensagemEnviado: Qua Mar 21, 2007 3:42 pm 
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nossa!! achei na net!!! se alguem se abilita. depois mostra pra gente

Hey guys,
Here's that tutorial on scratchbuilding disc brakes.....

These steps show a simple 13" brake disc that's cross drilled and ventilated. You can modify the procedures and apply them to any size that you might require for your application.

I've provided a rough sketch to assist in identifying part number call-outs.
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step 1
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step 2
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step 3
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step 4
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step 5
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step 6
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step 7
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step 8
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step 9
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step 10
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step 11
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step 12
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step 13
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step 14
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step 15
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step 16
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step 17
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step 18
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step 19
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Part 2

Here's an exploded assembly sketch:
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1) To make the wheel cylinders (Part no.1), I cut 2 pieces of 7/32" dia. Evergreen tubing which were then sanded to a uniform lenght of .060. I then glued both pieces onto a lenght of .040" x .188" Evergreen strip (Part no.2).
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2) After the glued joint has set, I trimmed off the excess strip and sanded Part no.2 to conform to the shape of the siamesed cylinders. (see photo in step 5)
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3) I used a scrap piece of .040" thk.x 1.38" x .50" Evergreen to make Part no.3.
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4)
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5) I glued the cylinders onto the scrap piece and marked out the design.
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6) I glued pieces of .060" x .188" strips (Part no. 4). Note the bias-cut end where the strip joins the wheel cylinders.
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8) I glued pieces of .060" x .125" strips (Part no. 5) centered over Part no. 4.
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9) After the glued joints have set, I used my razor saw and file and beveled the laminations (see sketch).
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10) I trimed and filed Part no. 3 to shape. I then drilled and ground out the holes for Part no. 6. The holes are sized for the pistons to freely slide in and out. Note: You may omit this step (and Part no. 6) and simply glue the finished brake pads in place during final assembly.
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11) I started the brake pads (Part no. 8) by beveling the ends of a lenght of .040" x .188" strip. I also added a notch as shown. Note: Check your reference photos as brake pads tend to vary greatly.
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12) I trimmed Part no. 8 to lengh and glued it onto a lenght of .015" x .250 strip (Part no. 7). After the glued joint had set, I trimmed Part no. 7 to lenght and shaped the ends.
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14) I used 5/32" dia. tubing to make the pistons (Part no. 6). I cut the pistons to lenght so that they sit flush inside the cylinders.
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15) I glued the pistons (Part no. 6) onto the brake pads. I used slow setting liquid cement to help position the pistons so that the sub-assembly freely slides in and out of the cylinders.
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16) I used lenghts of .188" x .188" strip to make Part no. 9. These were glued into place and shaped in a later step.
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17) Here's a shot of the nearly finished caliper half and the brake pad.
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18) I then sanded the caliper half to shape. I made the other caliper half using the same procedures.
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19) I lined up and glued the caliper halves together.
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20) Because I was trying to replicate a cast one-piece caliper, I used spot putty to fill in the gaps between halves.
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21) After sanding the filled areas, I drilled a small pilot hole through the caliper.
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22) I then swithced to a larger bit and sized the hole for a .040" dia.plastic rod (Part no. 10).
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23) I marked out my backing plate onto a piece of .040" thk. sheet.
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24) I cut out and sanded the backing plate to shape. The center hole is sized for a tight fit around the hub carrier on my TL-01 chassis because I wanted to be able to remove the brake assembly for racing.
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25) I marked out a notch on the backing plate to clear the features on the caliper. I also filed a flate area on the caliper where it mounts onto the backing plate.
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26) I had to add some scraps to the backing plate as I had miscalculated where the mounting holes would be. I drilled the holes on the backing plate using the caliper as a guide. I temporarily pinned things together with some .040" dia. rod.
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28) I transfered the correct outline of the backing plate onto another piece of .040" thk. sheet and made a new one.
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29) Drilling the new backing plate for mounting holes. I had to re-adjust so that the center fastener (Part no. 10/11) clears the brake disc.
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30) I had to trim the backing plate a little after I found some rubbing between it and the wheel.
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31) A final check for clearances between the caliper and the wheel spokes.
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32) I washed and scrubbed the parts thoroughly with an old toothbrush prior to painting.
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34) The backing plate was sprayed with some Plasti-Kote Bumper Paint (black).
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35) The brake disc was sprayed with Metalizer Stainless Steel. After the required waiting period, I used some facial tissue and q-tips to buff out the swept areas. I left the center section umpolished and I used a little black wash around the bolt heads.
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37) The caliper assembly was sprayed with Metalizer Gunmetal (mixed with a little flat black) and left unpolished. The fasteners (Part nos. 10 & 11) were made using lenghts of .040" dia. rod and 3/32" dia. tubing. The fasteners were painted Metalizer Stainless Steel and buffed. The brake pads were painted with Metalizer GunMetal. After the painted parts have dried, I simply popped in the brake pads and pinned everything together using the fasteners. The center fastener was glued in place.
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38)
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39) The new disc brake looks a heck of a lot better than a very early (and crude) set that I had made a few years ago.
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MensagemEnviado: Qua Mar 21, 2007 3:47 pm 
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Putz...esse é ninja mesmo..

valeu
Abraço
Rafael

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MensagemEnviado: Qua Mar 21, 2007 5:00 pm 
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Eu achei muito legal, mas é um exagero

com 1/2 do trabalho já ficava super legal


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MensagemEnviado: Qui Mar 29, 2007 8:19 pm 
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legal mais q material é esse?????


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MensagemEnviado: Sex Mar 30, 2007 2:45 pm 
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Putz... vai ser perfeccionista assim lá na $#@*&%!!!!!!!!!!!!

Ficou muito louco... o cara reproduziu exatamente como é o mecanismo dum freio a disco de um carro... poderia pensar em fazer isso profissionalmente pra Tamiya comercializar... Hehehehe..

Quanto ao material, parece aquelas placas de plástico branco... parecido com PVC.

Só uma dúvida... essa coisa é só de enfeite, né?

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MensagemEnviado: Sex Mar 30, 2007 2:50 pm 
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Com certeza isso é só enfeite.
Esse material não suportaria uma condição de frenagem.
Fora todo o resto do projeto que seria inviável.

Abraço
Rafael

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MensagemEnviado: Sex Mar 30, 2007 2:53 pm 
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Foi o que eu imaginei!!!

Mas que o cara recriou muito bem um feio a disco ventilado de verdade... ah! isso ele fez!!!

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MensagemEnviado: Seg Jul 16, 2007 7:45 pm 
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Isso ta com cara de um grande engenheiro aposentado....rsrsrsr....sem duvidas um artista....


Impressionante.

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Roberto
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MensagemEnviado: Dom Mar 02, 2008 4:17 pm 
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é verdade é um artista ta de parabens.........
:D :D :D :D

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MensagemEnviado: Sex Mar 14, 2008 9:29 pm 
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tenho umas capas de um bloco de folha A3
ém tipo um papelão
bem grosso por sinal
me mandem ai a medida da roda
o lado de dentro dela
vou tentar fazer aqui em casa de um jeito mais facil
se der certo eu aviso
só preciso da medida interna da roda
não tenho rc "ainda"
valeu galera


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MensagemEnviado: Sex Mar 14, 2008 11:23 pm 
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2 polegadas

ou 52mm

blz??

abrassssss

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MensagemEnviado: Sáb Mar 15, 2008 7:54 pm 
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fico meio tosco
hehehehe
mas ta ai

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hehehe
nem tenho rc ainda
que que eu quero com freio
rsrsrsrsrsrs
que coisa não ???


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MensagemEnviado: Dom Mar 16, 2008 8:04 pm 
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isso é ser artista, putz

já vi em uma porrada de fórum também.... :mrgreen: :mrgreen:

mas muito show

os freios a disco fabricados em escala industrial não chegam nem ao pé deste ai :putz:

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MensagemEnviado: Dom Mar 16, 2008 9:40 pm 
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acho que vou compra a fita que o japan usa
o cinza do disco fico muito escuro
é muito difil de fazer isso
e ainda que eu fiz por cima
não aprofundei nos detalhes não
e deu 2 horas de trabalho
:shock:


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MensagemEnviado: Seg Mar 17, 2008 12:56 am 
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Róger Martins Agne escreveu:
acho que vou compra a fita que o japan usa
o cinza do disco fico muito escuro
é muito difil de fazer isso
e ainda que eu fiz por cima
não aprofundei nos detalhes não
e deu 2 horas de trabalho
:shock:


cola papel aluminio, e faz os furos com palito de dente.

deve ficar bom. melhor que o cinza que vc pintou.

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